2012, gründeren eksperimenterer med cola-oppskrifter på kjøkkenet.
2013, første prøvebatch testet på venner og bekjente.
Mars 2014, varemerket “Lokalprodusert Tøyencola! etter åpen resept” blir registrert.
April 2014, aksjeselskapet O. Mathsien AS blir finansiert og grunnlagt av Jarle Hollerud.
2015, Rema 1000 tar kontakt og ønsker produktet i deres sortiment.
2016, Kiwi tar kontakt og ønsker produktet i deres sortiment.
November 2017, gründeren gir Lars Rikard Svensk 33% av firmaets aksjer som en gratis gave.
2018, foretaket lanserer Jalla Jallasprite og ble truet med søksmål av The Coca Cola Company. Da The Coca Cola Company ville diktere at Mathisen sitt nye produktnavn ikke skulle være Jalla JallaXXXXXX ble mange lærde forundret og mediene lagde storm om spørsmålet. Dette ble tolket som O. Mathsien sin skyld og O. Mathisen ble dømt for dårlig forretningsskikk på bakgrunn av å ha “brukt mediene”.
2020, O. Mathisen endrer emballasje. Man går vekk fra førtrykte flasker og tilføyer etiketter. Da verden ble overrumplet av propaganda om et livstruende virus kommenterte vi dette i form av et moderne dikt på etiketten.
2021, en lokalpolitiker får frokosten i halsen etter å ha lest etiketten og twitrer at vi er en fare for folkehelsen ved å trykke disse ordene på etiketten.
2021, verden gjemmer seg inne og mange går med munnbind. Kjøpmenn insisterer på at ingen skal drive oppsøkende salgsvirksomhet og henger opp skilt der det oppgis et maks antall besøkende i sin butikk. Gründeren klarer ikke å forholde seg til slik adferd og inngår avtale med Frævleik AS om konsulenttjenester for å drive salg. Avtalen går ut på at Frævelik AS driver aktivt salg i tre år og oppnår et visst resultat, for dette vil de motta 47% av foretaket.
Mai 2022, O. Mathisen AS, under ledelse av Frævelik AS, bytter navn til Tøyen Mineralvann Fabrikk AS.
Juli 2022, Frævelik blir konfrontert med og innrømmer urettmessige utbetalinger til seg selv og kaster inn håndklædet. Gründeren påberoper seg kontraktsbrudd men Frævleik insisterer på å beholde 47% av foretaket.
September 2022, Rikard Svensk støtter Frævleik og stemmer gründeren ut av styret. Deretter bytter han lås på fabrikken slik at gründeren ikke har tilgang til fabrikken og kontoret. Mindre enn en måned senere påberoper seg å være aksjemajoritet i selskapet. Gründeren protesterer men Svensk blokkerer så all kommunikasjon.
Februar 2023, Hollerud gir opp å prøve å få dialog med Svensk. I stedet for å bruke måneder og år på å krangle i retten bestemmer Hollerud seg for å starte en ny brusfabrikk. Han vurderer det som mindre innsats å starte fra scratch enn å spille juss-krangel med mennesker som lyver og jukser.
Mars 2023, Hollerud omdøper aksjeselskapet CopyCo., hans tidligere trykkerivirksomhet, til å hete O. Mathisen AS ettersom dette navnet nå var ledig.
Juli 2023, Lars Rikard Svensk går ut i mediene og tar avstand fra O. Mathisen-navnet. “Hans” Tøyen Mineralvann Fabrikk AS vil ikke assosieres med de ideene som lokalpolitikeren oppfattet at Hollerud hadde (uten at Hollerud noen gang uttalte seg i media).
September 2023, Lars Rikard Svensk fabrikerer et søksmål mot Hollerud. Påstanden er at Hollerud har tappet brusfabrikken for verdier samtidig som medieomtalen i kjølvannet av twitrende lokalpolitikere skal ha skadet “merkevaren til Tøyen Mineralvann Fabrikk”. Utfordringen er at merkevaren er Hollerud sin og Tøyen Mineralvann Fabrikk har alltid tappet dette produktet under såkalt “open source”-lisens. Svensk krever at Hollerud betaler 2,1 millioner kroner i erstatning!
Januar 2024, Nye O. Mathsien under ledelse av Hollerud lanserer nye produkter.
Fortsettelse følger!